Myslíte si, že kvalitní marketing stojí tisíce eur a mohou si ho dovolit pouze velké firmy a korporace? Ne vždy musí být marketing drahý a náročný na realizaci.

marketing firmy

Občas jsou nejjednodušší nápady právě ty nejefektivnější. Malé firmy se někdy zbytečně obávají finanční náročnosti marketingu a raději se spoléhají pouze na přirozený zájem zákazníků. I ten však musí nejprve nějak vzbudit a hlavně si ho umět následně udržet. Ať už své podnikání jen rozjíždíte, nebo působíte na trhu déle a chcete efektivnější investovat marketingový rozpočet, představíme si několik nákladově efektivních marketingových aktivit, při kterých i malá investice může mít významný efekt na vaše podnikání.

Na to, aby se vám vaše snaha a investované peníze do marketingu vrátili v co možná největší míře, měli byste si na začátku vždy definovat svůj cíl a cílovou skupinu. Stanovení jasných marketingových cílů vám pomůže udržovat vaši aktivitu a koncentraci zaměřenou přesně na to, co jste si předsevzali. Druhy cílů marketingových aktivit mohou být různé, například:

  • Zvětšit zákaznickou základnu o 20%,
  • zlepšit zákaznické povědomí o vaší značce o 20%,
  • zkoumat potřeby zákazníků, porovnat se s konkurencí,
  • zazmluvniť určitý počet odbytových kanálů,
  • zvýšit počet affiliate partnerů vašeho internetového obchodu o 30%.
  • Zvýšit návštěvnost vašeho internetového obchodu z přirozeného vyhledávání o 50% a podobně.

Zdůrazňujeme, že definované marketingové cíle by měly být co nejvíce konkrétní, protože výsledky jednotlivých marketingových aktivit je třeba vždy vyhodnotit a poučit se z nich. Cíle by měly být konkrétní, měřitelné, realisticky stanovené a časově závazné.

Samozřejmě, není možné, aby měla malá firma stejně velký záběr jako velká. Malí podnikatelé by při svých marketingových aktivitách neměli oslovovat široké masy zákazníků, ale naopak zaměřit své aktivity na určitý segment trhu. Téměř vždy totiž existuje množství segmentů trhu, které nejsou pro konkurenci zajímavé nebo efektivně obslúžiteľné. Malé firmy by tedy měli přesně vědět co, kdy a komu mají nabídnout. Ptáte se, jak to udělat? Připravili jsme pro vás několik tipů nízkonákladových marketingových aktivit, které nezruinují váš rozpočet.

Utužujte vztah se stávajícími zákazníky

Chcete-li maximalizovat efekt svých marketingových výdajů, je třeba se v prvé řadě zaměřit na svých stávajících zákazníků. Věrný zákazník je pro každé podnikání absolutně klíčový a je ve vašem zájmu, abyste počet své věrné zákazníky neustále zvětšovaly. Vztah se zákazníky můžete utužovat i prostřednictvím těchto aktivit:

Komunikace – povídejte se se svými zákazníky a ptejte se na jejich názory, potřeby a přání vždy, když se naskytne příležitost. Zůstaňte se svými zákazníky v kontaktu prostřednictvím telefonu, emailu či pravidelného newsletteru.

Kvalita vašich služeb – buďte konkrétní a upřímní v tom, co nabízíte, a zaměřte se i na kvalitu svých předprodejních (odborné poradenství, předvedení či zapůjčení produktu) a poprodejních služeb. Kvalita kromě produktu samotného totiž může spočívat například i ve speciálním servisu nebo v kooperativním řešení reklamací. Dnes již není nákup hodnocen pouze z hlediska dostupnosti či ceny. Důležitý je celkový dojem z nákupu a pocit dobře investovaných peněz.

Kreativní marketingové techniky pro věrné zákazníky – dejte svým zákazníkům najevo, že si vážíte jejich přízeň. Oslovte jejich prostřednictvím časově limitovaných akcií, kuponů na nákup zboží, malých dárků či vzorků nových výrobků. Také můžete zvážit implementaci věrnostních programů.