Mít vlastní e-shop je pro začínající podnikatele chytlavá idea. Není divu, vždyť pořizovací náklady jsou nízké a expanze do světa jednoduchá. Jak však udělat z e-shopu opravdovou firmu, která vás bude živit?

biznis partne, investor

Úvodem je dobré zmínit, že obchodování s e-shopem je podnikání jako každé jiné. Pokud nechcete jen utratit peníze a říct si – „zkusil jsem, nešlo to“, ale chcete udělat reálné ziskový projekt, musíte o e-shopu jako o podnikání přemýšlet od začátku. A tedy začít s byznys plánem.

Jak plánovat byznys

Postačí alespoň základní náčrt, ve kterém si jasně definujete, co prodáváte, komu to prodáváte, v jakém segmentu trhu se pohybujete, kdo jiný v něm působí, v čem jste výjimečný a podobně. Je jistě vhodné přečíst si na úvod některý z článků, ve kterém blíže popisujeme, jak udělat jednoduchý byznys plán (Business plán pomůže bance uvěřit vašemu podnikání.).

Druhá důležitá věc je finanční plán. Potřebujete vědět, jaké jsou vaše náklady, za kolik nakupujete, za kolik prodáváte. Kolik zákazníků potřebujete, resp. jaký obrat potřebujete udělat, aby to celé dávalo smysl a vy jste s e-shopem vydělávali.

Začínající podnikatelé v e-shopových prostředí se často točí kolem tématu, jaké technologické řešení zvolit – či open source (Woocommerce, Magento …), cenově přijatelné komerční řešení (PrestaShop) nebo si dát udělat e-shop na míru. Najít technologické řešení, na kterém e-shop stojí, je však až druhý krok poté, když víte, o čem vaše e-shopové podnikání je.

Kam růst

Jedna ze základních otázek, které si potřebujete vyřešit je, jak budete růst. Od nuly k zisku a od prvního zisku k ještě většímu zisku. Pokud jste totiž opravdu našli na trhu prostor, který zatím žádný z existujících hráčů neobsadil, dříve či později vás budou napodobovat. Potřebujete proto vědět, zda váš e-shop plánuje s takovým růstem, že sám sebe nasytí zisky, nebo třeba uvažovat o vstupní investici od banky či od investora.

Potřebujete proto vědět, zda váš e-shop plánuje s takovým růstem, že sám sebe nasytí zisky, nebo třeba uvažovat o vstupní investici od banky či od investora.

Za investorem má smysl přijít tehdy, pokud mu vím ukázat alespoň první reálná čísla. Pak vím ukázat modelové situace – dnes se mi při takových nákladech a takovémto marketingu daří dosáhnout takovou tržbu, ale kdybych do toho nalil o zadaný počet více peněz, tak by se mi pravděpodobně mohlo dařit o zadaný počet lépe. I když přímá úměra nemusí platit, trend se dá odvodit od existujících malých čísel. Investor vás bude poslouchat, ale nedá vám peníze, pokud je to jen o nějaké vizi, dokud mu neukážete, že to funguje a že máte funkční tým, který zvládne plánovaný růst. Stejně jako v případě investorů to je rovněž v případě banky.